keskiviikko 3. huhtikuuta 2024

Tanska 8.-12.2024 Opintomatka Mari Partasen ja työelämänedustajien kanssa. Kohteena vanhustyö ja Skiven SoSu oppilaitos, tuttu yhteistyökumppanimme.

Ma 8.4 matkapäivä. Tämä Erasmus + toteutetaan monella kulkupelillä. Kouvolan rautatieasemalta lähdettiin 7.19 junalla kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa ja siitä SASin siivin Kööpenhaminaan. Köpiksestä vuokrattiin auto, jonka olimme etukäteen varanneet farmarimallisena, mutta yllätyksenä saimme melko lailla pienemmän Seat Ibizan. Huh, aikamoisen ahdasta oli kolmella reissaajalla takapenkillä. Laukkujen asettelussa tarvittiin Tetris-taitoja ja kuskille jäi pienen pieni kaistale takaikkunasta kurkisteluun. Bonuksena tästä ahtautumisesta saatiin hyvää naurua.

Koko reissun ajan kuskina toimi Mari, jonka ajotaidot veivät meidät turvallisesti ja vakaasti kohteesta toiseen. Kokonaiskilometrimäärä oli hieman yli 600. Karttureina ja navigoijina toimi koko muu porukka ja erityisesti etupenkin istuja otti siitä vastuuta. Reissun viimeisenä päivänä porukka harkitsi "täti-ralliin" osallistumista, kun kerran osaamista löytyy!

Matkustuspäivän päätteeksi saavuimme Fyn saarelle Svendborgiin, ensimmäiseen majoituskohteeseen. Johnin Airbnb oli sympaattinen ja rauhallinen paikka yöpyä ja käydä yhdessä vielä läpi tulevan viikon ohjelmaa.

Ti 9.4. Svendborgin Demensby "Muistikylä". Ensimmäinen ja hyvin odotettu opintokäyntikohde oli erityisesti muistisairaiden ihmisten tarpeita varten perustettu hoitokoti. Alunperin Hollannista lanseerattu ideologia, jossa ympäristöä muokataan muistisairaiden ihmisten tarpeita vastaavaksi. Saimme opastuksen ja kierroksen Annette Söbyn johdolla. Huikea kokemus, siitä mitä kaikkea voidaan tehdä, kun valjastetaan henkilökunnan tiedot, taidot, asenne ja iso vapaaehtoisten joukko sekä varainhankkijat yhteiseen työhön.

Tanskan opintomatkalaiset: Edukon opettajat Mari ja Johanna sekä työelämäedustajat Minna, Sirpa ja Jarna.
                                                                Taidetta puutarhassa.
Isolla ja monipuolisella piha-alueella, puutarhassa, oli paljon nähtävää. Kaikille aisteille oli tarjolla elämyksiä. Turvallisesti aidatulla alueella oli kaarevia polkuja, nurmea, laatoitusta, sorsalampi, kasvihuone, linnunpönttöjä, tulipaikka, vanha asuntovaunu... kaikki mahdollistamassa ulkoilun tuomaa virkistymistä. Kanoista ja kaneista huolehtivat vapaaehtoiset avustajat.
Vapaaehtoisten pyöräilyryhmä käytti näitä sähköpyöriä. Muistisairas saa pyöräilyn kokemuksen turvallisesti kyydissä istuen. Tanskalaiset taitaa pyöräilyn!

Viikko-ohjelma oli monipuolinen ja tarjolla oli niin fyysistä aktiviteettiä kuin mindfulnessia ja kauneuteen sekä hyvinvointiin liittyvää mahdollisuutta. Huoneet olivat selkeästi ja hauskasti kyltitettyjä, jotta niihin löytäminen olisi helppoa. Demensbyyssä oli asukkaille mahdollista käydä myös kaupassa pikkuostoksilla. Taas yksi oikea toiminto ja keino osallisuuteen ja aktiviteettiin, jonka vapaaehtoiset työntekijät mahdollistivat.

Muistisairaille suunniteltu logo, "käsi kädessä".  Tätä pinssiä käyttämällä voi viestiä kanssaihmisille omasta tilastaan ja saada ymmärrystä ja ohjausta tarvittaessa- turvallisuutta lisäävä asia tämäkin.

Päivän päätteeksi ajomatka Svendborgista Skiveen Keski-Jyllantiin.

Ke 10.4 Tämän opintopäivän ensimmäisenä kohteena oli yhteistyöoppilaitoksemme Social- og Sundhedsskolen SOSU STV sekä vastassa kv-koordinaattori Maren Möller Korsgaard.

Viihtyisä ja tilava oppilaitos, jossa on opiskelijoille hyvät mahdollisuudet oppimiseen. Saimme tutustua erilaisiin oppimisympäristöihin, mm. kotihoidon simulaatiotilaan, Makerspace työtilaan, hyvinvointiteknologia-välineistöön/oppimateriaaleihin ja tietenkin pääsimme seuraamaan oppitunteja. Verensokerin opettaminen tapahtui kokeellisesti ja oivaltaen. Opiskelijat tekivät kokeita itsellään ja testasivat erilaisen ravinnon merkitystä verensokeriin.

Kotihoidon simulaatiotila.
Makerspacessa oli mm. 3D printteri, VR-lasit, monenlaista askartelumateriaalia esim. animaatioiden tekemiseen ja tottakai legoja.
                                                        Virtuaalitodellisuutta ja oppimista
 Rauhoittumistuoli, painotuoli joka sijaitsi apuväline-luokassa, mutta opiskelijat saivat myös käyttää sitä tarvittaessa ja näimme, että yksi opiskelija oli tauolla, ennen koetta, hyödyntämässä tätä keinoa.
Oppilaitoksen seinillä oli tulevaisuuden työelämän taitoja / vaatimuksia esittelevät taulut kaikkien nähtävillä. Tässä yksi poiminto tavoitteista.

Opiskelijoiden verensokerimittausten analysointia.

Oppilaitospäivän päätteeksi lähdimme Marenin kanssa tutustumaan hoivakoti "Rödding Plejecenteriin" ja siellä meitä oli vastassa johtaja Anette Sörensen.

Hoivakodissa oli paljon seinämaalauksia, jotka olivat maalattu paikallisista maisemista. Taiteilija oli lisännyt myös leikillisyyttä ja hauskuutta pienillä yksityiskohdilla, joita näkyi runsaasti teoksissa.

Oman keittiön valmistavaa ruokaa nautittiin valoisassa ruokailutilassa, jossa myös tuoksui herkullinen ruoka.

Suomessa on kerätty ja kerätään Arabiaa. Tanskassa kolmen kruunun Royal-keramiikka on kaikille tuttua ja herättää muistoja. Kuninkaalliset ovat muutenkin suosittuja ja Kuningas Frederik on tunnettu sporttisuudestaan. Hän aloitti 50v. juhlapäivänään kansanjuoksu-tapahtuman ja perinne jatkuu siten, että juoksun vuosipäivänä kaikki kokoontuvat kylissä ja kaupungeissa hölkkäämään, kävelemään tai osallistumaan pyörätuolilla yhteiseen ulkoiluun. Johtaja Anette kertoi, että tämä on tärkeä yhteisöllisyyttä lisäävä tempaus, jota odotetaan. Muutoinkin huomasimme, että tanskalaiset rakastavat juhlia!

To 11.4 Viimeinen opintopäivä. Aamulla "Job-shadowing" oppitunneilla ja näimme mm. kuinka oppilaitos järjesti täydennyskoulutusta työelämäyhteistyönä apuvälineiden käytössä. Tämän jälkeen lähdimme Marenin kanssa opintokäynnille "Jebjerg Plejecenteriin" Søndergadeen. Päivän päätteeksi perehdyimme kotihoitoon, jota esitteli meille tiimikoordinaattori Dianne Rahbek..

Matkalaukuissa muisteltavaa / muistorasia. Tässä kokeilen rantaelämää boxia: meritähtiä, kaislaa, simpukoita jne.
                Hattuja asiakkaille käytävältä päähän poimittavaksi, fiiliksen mukaan. Piristystä päivään!
Silitettäväksi ja syliteltäväksi oli erilaisia mukavan painoisia rauhoittavia nukkeja ja kaulaan ripustettavaksi löytyi laiskiainen.
        Koulun kanttiinissa paikallista ruokaa: salaattia ja parsakanakastiketta lehtitaikinakupeissa.
        Oli hyvää!

Visiitti Skiven vanhassa kirkossa. Kauniita kalkkikivimaalauksia ihastellen.

Pe 12.4 Kotiinpaluu. Lähtö aamuyönpimeässä 02.30 kohti Aalborgia ja lentokenttää. Vielä kerran matkustimme tiiviissä tunnelmassa ja täydessä autossa. Vuokra-auton palautus ja SASin siivin Kööpenhaminan kautta välilennolla Helsinkiin. Lopuksi vielä junalla Kouvolaan. Upea ja opettavainen opintomatka. Kiitos osallistujille ja järjestäjille. Mange tack!